Dorthea

Dorthea var en flott kvinne. Sta,arbeidssom,snill,grinete(av og til) og med en herlig, svart humor helt til hun døde, 98 år gammel. Jeg har arvet humoren, og de store øreflippene. Hun var min bestemor, og jeg er glad for jeg kjente henne. Da jeg var ung, og bodde i Oslo noen år, brevvekslet jeg med bestemor. De brevene er skatter for meg nå. Jeg skrev et dikt til/om bestemor da hun lå syk, like før hun gikk fra oss. Jeg begynte å tenke på «den fyrste song eg høyra fekk, var mor sin song ved vogga», da jeg satt ved senga hennes. Hun drev ut og inn av bevisstheten, og kjente meg vel egentlig ikke igjen. Jeg forsto at det gikk mot slutten, og derfor heter diktet Den siste sangen.

Den siste sangen

Snart slutten nå kjære deg

stryker deg over håret

grått og stritt

de mjuke hendene dine

som før var grove og fulle av

arbeidstimer


en gang satt jeg i det store

fanget ditt

gurglet og lo mot deg

nå mater jeg deg med

spurvesmå biter

klarer ikke se på øynene dine


jeg tror han venter på deg

du får koke kaffe igjen

hente heimbakst og plommesyltetøy

finne sixpencen hans

den han aldri fant sjøl


husker et øyeblikk

du satt i vinduet og smilte

krøllnåler i håret

jeg sto på tunet i støvlene dine

se bestemor, jeg er deg bestemor!

som du lo med hele deg


du lengter etter kvile

og jeg lengter med deg

legger pannen min mot din

og står sånn

lenge

du finner hånda mi

klemmer med uvant fasthet


så blir du borte for meg

lurer på hvor du forsvinner

kysser deg på det tørre kinnet

lover å komme snart igjen

men du hører nok ikke

at jeg hvisker godnatt.

6 Comments

Add yours →

  1. HerreGUD, så nydelig! Du er en dikter!🙂 Gleder meg til å se mer på bloggen din, etterhvert. Godt gjort! Klem på deg!🙂

    • Takk snille:) Jeg liker å skrive,men det har gått litt trått i det siste. Litt dumt,siden jeg nettopp har startet å blogge. Jeg regner med å riste av meg denne influensaen, eller hva det er som er etter meg,og da skal jeg skrive mye,mye mer! Tusen takk for herlig oppmuntring:)

  2. Tårer i øynene her. Heldige du som hadde et sånt forhold til bestemoren din og som fikk sagt fint farvel… Hun klemte hardt tilbake, hun visste du var der – det er jeg overbevisst om. Jeg kjøper boka di, anytime!

    • Hei navnesøster:)
      At jeg misset denne fine kommentaren da! Tusen takk, du aner ikke hvor mye ordene dine betyr for meg. Stor klem fra Astrid

  3. Du….du skriver veldig godt.

    Både lengre tekster og disse andre, som synger.

    • Tusen takk for kommentarene dine. Setter veldig stor pris på det. Spesielt nå, for nå er det litt tørke igjen🙂 Ikke fordi jeg ikke har noe å skrive om, men formen er ikke den beste. Men det kommer. Æ gir mæ ikkje!

Legg igjen en kommentar

