Under pressure

Hvem kjenner meg best? Jeg? Fastlegen? Psykologen? Eller er det faktisk saksbehandler på NAV, som ihvertfall selv mener det er hun som har svarene. Jeg passer ikke  inn i hennes hektiske hverdag. Ikke er beinet brukket, ikke har jeg senebetennelse, ikke har jeg språkvansker. Så ifølge henne er det bare å sette i gang med kartlegging! «Vi må finne ut hva du passer til, vet du.»

Jeg prøver å forklare henne om min hverdag, mine følelser. Jeg vil si til henne at jeg ikke orker flere kurs, flere jobber, flere nederlag. Hvorfor har hun det så travelt? Hvorfor er hun så aggressiv? Hun hører ikke på meg. Jeg snakker til døve ører. Hun trenger egentlig ikke ører kommer jeg fram til, hun bruker bare munnen.

Adhd, angst, depresjon. Hun underkjenner diagnoser satt av lege og psykolog, jeg ser da så oppegående ut. Alt jeg klarer å tenke på er å komme meg ut, bort. Jeg får ikke puste her inne. I dette betongrommet, uten bilder, uten farge, uten luft.

Jeg er ikke lat. Jeg vil jobbe. Men jeg får det ikke til. Ikke akkurat nå. Jeg trenger å bli reparert. Jeg sier ikke disse tingene høyt. Hadde neppe gjort noen forskjell i alle fall. Jeg tror hun synes jeg er irriterende. Jeg ødelegger statistikken hennes. ALLE skal ut i jobb, helst i går. «Hvorfor må jeg være så vrang?», regner jeg med hun tenker.

Men jeg er ikke vrang. Jeg hører etter. Gjør som hun sier, for jeg vil ut, jeg vil hjem. Det knaser nesten i tenner, kjeven er presset så hardt sammen som det går.

Ny innkalling. Vi skal diskutere. Jeg er livredd. Orker ikke mer kjeft. Hater å være så svak. Jeg er jo ikke sånn egentlig! Hadde jeg vært «meg selv», så hadde dette vært ordnet opp forlengst. Og jeg hadde ihvertfall ikke vært redd for hva en kjeftesmelle (som ikke engang husket navnet mitt) sier. Men jeg er ikke meg selv. Uansett hva NAV mener.

6 Comments

Add yours →

  1. Jeg må også spørre: er det meg du skriver om? Tårene står i øynene mine stadig vekk når jeg leser i bloggen din, og det gjør jeg ofte!
    Noen å identifisere seg med gjør så godt. Du gjør en kjempejobb med denne bloggen. Tusen takk!

    Når det gjelder nav-dyret har jeg et råd. Ta med deg noen! Vedkommende trenger bare sitte der og tie. Det gjør en forskjell. Alle blir mer oppmerksom på egen atferd når de blir observert. Til og med nav-ansatte.

    Min erfaring er at det øker sannsynligheten for at de holder løfter og viser mer respekt, og det er ikke lite.

    Noen tar også med seg fastlege eller psykolog. Lurt!

    Klem til deg!

  2. Hei Anne! Tusen takk for de fine ordene dine, det gjør spesielt godt i dag. Har en grå dag for å si det sånn. Ikke fin, ikke helsvart, men kjip. Regner med at du skjønner hva jeg mener😉
    Tusen takk for at du forteller meg at du leser. Jeg synes det er godt å bli bekreftet, at det betyr noe for noen det jeg skriver.
    Klem tilbake!

  3. Anne sitt forslag er glimrende, ta med deg noen!

    Ellers er det med grå dager kjent stoff og jeg aner ikke hva man skal gjøre med dem. Vit at vi er her og leser, selv om kommentarene ikke alltid sitter like løst.

  4. Føyer meg inn i rekken her.. «er det meg du skriver om?».

    Det er rart/godt/vondt(?) å se at andre sitter med akkurat de samme tankene som en selv. Og all ære til deg for at du får skrevet dem, og får dem ut.

    Og NAV ja…. *sukk* Er det mer å si egentlig?

  5. Sender deg gode tanker psycholynx, og takk for fine ord. Jeg skriver dessverre ikke så ofte som jeg ønsker. Men jeg føler på meg at det kan bli oftere etterhvert. For jeg elsker å skrive, og det føles ekstra viktig å skrive om dette. For meg selv, og for dere som leser. Jeg er så utrolig takknemlig for at dere leser!

Legg igjen en kommentar

