Rare mamsen

«Du er den eneste mamman i gata som spiller playstation.» Åtteåringen ser ut som han ikke helt vet om han er flau, eller stolt. Det blir en blanding, men han er mest stolt. Jeg ser det. Jeg er visst kul.

Det er på godt og vondt å være barnlig, impulsiv og litt fjollete som jeg er. Har fått mange smekk på fingrene. Men hadde jeg vært mer forsiktig, så hadde jeg gått glipp av mye. Spesielt reisene våre. Min sønn og jeg. Vi har gått oss bort på Kreta. Kjørt buss til uant stoppested i Geordie-country. Sett en mann med rosa miniskjørt rundt livet,hvit strømpebukse og musefletter i Stockholm. Blitt rundlurt av hustlers på plassen foran Sacre Coeur. Vært på flyshow i Sunderland. Kjørt leiebil i Dublin sentrum(uæh!). Spist verdens beste italienske mat på en bortgjemt restaurant i Amsterdam. Gått opp alle trappene i St Marys lighthouse og fått diplom. Sittet utenfor huset i Brixton mamma bodde i på åttitallet. Ledd av gatemusikanter som løp inn på metroen i Paris,spilte fort og løp ut igjen. Kjørt båt i København med verdens kuleste guide. Stått i kø midt på natta utenfor Bloomsbury for å kjøpe siste Harry Potter-boka. Hoppet opp og ned sammen med 80000 andre foran U2 på Croke Park. Osv osv osv

Åtteåringen har blitt atten. Jeg er vel ikke like kul i hans øyne lenger. Men jeg får han til å le fremdeles. For det meste av meg. Det er da noe.

Legg igjen en kommentar

