Digital ADHD er ikke en diagnose!

Kom over en blogg i dag, som ved første øyekast virket ganske bra. Impulsiv som jeg er, så sendte jeg en tweet til forfatteren av bloggen. Positiv tilbakemelding fra meg. Sånn som jeg noen ganger pleier å gjøre, når jeg ikke har fått tenkt meg om. Min hjerne tenkte som så; kanskje dette kan hjelpe noen til å forstå hvordan det er å ha ADHD? Nei, det gjør det faktisk ikke.

Det er mulig at det er enkelte likhetstrekk,fordi ADHD handler mye om grensesetting,impulskontroll,konsentrasjonsvansker og problemer med oppgavefordeling blant annet. Man har ikke ADHD om man sliter litt med dette av og til! Jeg er sint på meg sjøl fordi jeg var så dum. Egentlig er dette en ganske lettbeint omgang med en diagnose som for meg, og mange andre er et alvorlig hinder. Ikke noe vi sliter litt med fordi vi har sittet for lenge på pc’en. Hvis det er det eneste problemet, da er det forårsaket av miljøet du har skapt for deg selv. ADHD er ikke et resultat av miljø! Det finnes overhodet ikke noe grunnlag for å linke ADHD opp mot overdreven pc-bruk.

Nå skal jeg ikke legge skylda på blogg-forfatteren. Det er nok ikke vondt ment. Det er en professor ved navn Gary Small som lanserte begrepet. Fant ut dette nå, og har ikke fått lest nok om ham til å skjønne hvorfor han gjorde det. Som om det å ha adhd ikke er stigmatisert nok fra før. Jeg følger endel fagfolk innen ADHD/ADD på min engelske twitter, og jeg skal høre med dem om dette.(i morgen) Så foreløpig har jeg bare blåst ut litt. Kommer til å skrive mer om dette!

Hvorfor kan de ikke kalle det datastress eller noe sånt?

2 Comments

Add yours →

  1. Personlig følger jeg kanskje at jeg fikser dette «datastresset» bedre enn andre, da det ligger naturlig for meg å drive med multitasking.

    Mener jeg leste artikkelen til Gary Small som introduserte uttrykket, uten at jeg faktisk kjente meg igjen.

    • Jeg skjønner hva du mener Kristin. Jeg er vel også en sånn multitasker, ihvertfall inntil et visst punkt. Som jeg pleier å si; jeg trives med stress, men jeg tåler det ikke. Det er ikke sammenligningen som gjør meg opprørt,vi vet jo fra før at mange kan kjenne seg igjen i ett eller flere trekk fra ADHD. Men å kalle det (digital)ADHD, det er det jeg synes er så unødvendig.

Legg igjen en kommentar

