Forsøk på å beskrive det ubeskrivelige(fritt etter Solstad) «Forsøk på å beskrive det ugjennomtenkte»( ordrett etter min sønn)

«Du kan hvis du vil.»  Ser ut som en helt enkel og grei setning, ikke sant? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre de ordene. Eller disse; «så synd at du ikke får det til, du som har så gode evner.» Eller denne setningen;» Hvis du bare orket å prøve!» Og utallige andre varianter over temaet. Alle bryter ned min selvtillit enda mer. Ikke at jeg tror de som har sagt/sier det, bevisst vil trøkke meg ned. Men ser de virkelig ikke at ordene  er en klage på meg som menneske? Hvis jeg bare hadde villet, giddet, orket å ta meg sammen, så hadde livet vært annerledes. Really?

Den klassiske; «vi har alle våre problemer,» hva betyr det egentlig? Ville man sagt det til en som var handikappet? Ikke? Hvorfor sier man det til folk med adhd da? Hvorfor er det mye viktigere å overbevise meg om at jeg  ikke feiler noe, i stedet for å spørre hva adhd egentlig er? Og tilleggsvansker skal man heller ikke snakke for høyt om, for alle er slitne innimellom. Jeg orker ikke lenger å delta i sånne diskusjoner. Jeg orker ikke å fortelle om de svarteste stundene, jeg orker ikke fortelle om at jeg har det jævlig. Ofte får jeg lyst til å spørre om vi er i en konkurranse. Hvis jeg klarer å overbevise de om at jeg virkelig har en funksjonshemming, så vinner jeg? Det er så absurd.

Å ha adhd er å ha en forstyrrelse i hjernen. Kortversjon: Man tror en kjemisk ubalanse i hjernen gjør at pannelappen(frontal cortex), ikke fungerer som den skal. Det er selvsagt alvorlig, pannelappen er det området hvor avanserte, mentale operasjoner styres og samordnes.

Si det igjen. «Du kan hvis du vil.» Er du sikker?

Jeg tenker hele tiden. Jeg har tidligere beskrevet det som å ha tusen radiokanaler på samtidig. Det jeg mener er egentlig at kanalene flyter sammen. Det er ikke sånn at jeg tenker ferdig en tanke, og så hopper jeg videre til neste kanal. Det blir kanskje riktigere å si at det er en gigantisk kanal, der tusen mennesker snakker om tusen forskjellige ting. Prøvd å forestill deg det, høres det slitsomt ut? Prøv å forestill deg at du aldri kan slå av radioen, aldri! Noen ganger står den på selv når du sover. Du våkner på morgenen, stiv i hele kroppen, sammenbitt kjeve, vondt i nakken, hodet, hendene ser nesten ut som klør. Det er en ganske vanlig morgen for meg.

Jeg vet at jeg avbryter folk hvis jeg synes det de sier er feil, eller kjedelig. Jeg mener ikke å være frekk, men selvsagt kan ikke andre vite det.Jeg rekker ofte ikke å tenke før jeg sier noe, og da er det for sent.  Med mindre de kjenner meg, og kan hjelpe meg. Det er lov å si fra, jeg vil jo lære meg å leve bedre med min adhd. Jeg har aldri sagt at jeg vil ha dikking og dulling. Tvert imot, det ville virkelig ha såret min intelligens. Men, jeg innser at jeg stiller med et handikap, og etterhvert som jeg lærer mer om mine reaksjonsmønstre, så fungerer jeg bedre. Hjelp meg?

Jeg sliter med struktur. Jeg kommer ofte for sent, jeg feilberegner og  mister oversikten. Skulle gjerne endret på det. Jeg prøver ikke å unnskylde meg eller andre med adhd, jeg prøver å forklare. Vi går ikke bevisst inn for å mislykkes. Hvorfor i alle dager skulle vi gjøre det? Jeg tror det er ganske vanlig å slite med å regulere, jeg sliter ihvertfall med det. Føler aldri at jeg er akkurat passe. Enten snakker jeg altfor mye, eller så forsvinner jeg nærmest fra jordens overflate, gjerne uten forvarsel. Jeg vet ikke hvorfor det blir sånn! Det er vel bare i hodet mitt😉 (Get it?)

Utsettelsesvanvidd, bra ord, kjip greie. Jeg vet hvor hjelpeløst det må se ut, det å vite hva man skal gjøre, men likevel ikke greie å utføre det. Det gjentar seg, og gjentar seg, jeg vet det og klarer ikke å bryte ut av mønsteret. Det trengs ikke en Mensa-hjerne for å skjønne at det er ødeleggende i lengden. Det er en slags syk selvpining, for hver gang det skjer, så føler jeg meg enda mer udugelig. Det går på selvfølelsen løs, selvsagt. De fleste rundt meg blir oppgitte over hvor lat jeg er. Folk som har greie på adhd, snakker om motivasjonsforstyrrelse. Jeg vet ikke hva det er, vet bare at jeg ikke er lat, og jeg har ikke latt være å gjøre ting fordi det gjør livet mitt bedre. Det er vel en av de mest ødeleggende aspektene ved dette, det påvirker alle områder;regninger, avtaler, skolearbeid, jobboppgaver, vennskap, ALT.

Når jeg ser over denne posten, så ser jeg at min sønns forslag til tittel passer best. Dette var ikke gjennomtenkt, men jeg poster det likevel. Jeg ser at det er noen viktige poeng innimellom her. For den som gidder å lese, blunk,blunk.

6 Comments

Add yours →

  1. Jeg likte din sønns tittel🙂 Glup gutt du har der, han beskrev jo adhd i en enkel setning.

    Ellers så ser jeg at du beskriver mye av det som er hverdagen for en med adhd. Det er ikke enkelt, særlig ikke når resten av verden skal være så utrolig ekkel å være systematisk og ryddig. Om det kan være noen trøst så er ikke resten av verden det heller, de er bare flinkere til å spille skuespill.

    Jeg skal ikke si, «du kan hvis du vil», men ønsker deg lykke til med å jobbe videre med dine reaksjonsmønstre. Og om du skulle komme over en god oppskrift på hvordan klare å få til et liv med mer struktur og system, og hvordan slippe ut av utsettelsemønstret så fortell det gjerne til meg. Jeg har ikke adhd, men stort sett alle de symptomene du nevner… min unnskyldning er at jeg er sær🙂 Det funker for meg🙂

    • Han ER glup, og han sier masse klokt & masse morsomt. Og du har rett, det er en god beskrivelse på adhd,ihvertfall en delbeskrivelse. Takk for at du ser beskrivelsen min, jeg føler ikke at jeg fikk det fram sånn som det var oppi hodet mitt. Men det er ikke noen bombe da;) Tusen takk for kommentar og lykkeønskning. Jeg lærer stadig nye ting om meg selv. Og hodepinen og angsten blir gradvis svakere i takt med lærekurven. Ganske fantastisk egentlig. Forresten så er det symptomene og hva vi gjør som er viktig, ikke hva det kalles. Sær funker det!

  2. ohlalacestlavie 05.11.09 — 01:21

    Veldig interessant lesing! Du skriver saa levende at det er lett aa bli engasjert🙂

    Haaper vennene dine leser denne bloggen slik at de kan faa litt större insikt.. Pröv aa ikke bry deg om de som virkelig ikke pröver aa forstaa! Det er utrolig slitsomt med bedrevitere med saakalte velmente, gode raad…

    Klem til deg og sönnen din😉

    • Takk, godt å høre! Var redd for at det ble for rotete.
      Jeg håper det ikke virker som jeg stempler folk altfor mye, for det er ikke meningen ihvertfall. Kanskje jeg må revidere denne posten i morgen, når jeg er våken,hehe. Neida, skal ikke feige ut. Jeg mente jo det jeg skrev.

      Klem tilbake:)

  3. elisabethdl 05.11.09 — 15:24

    Jeg blir alltid like forundret over hvor lett det er for folk å komme med «velmenende råd» om ting man egentlig ikke har så god greie på. Hadde man hatt korrekt kunnskap om hva ADHD faktisk er, så hadde disse rådene vært av en helt annen karakter.

    Denne biten med å skulle forklare, alltid forklare… Det krever sin kvinne/mann, og du gjør det med stil, og det imponerer meg. Du har en selvinnsikt som man kan lære mye av.

    Hurra for deg og skrivingen din!🙂

    • Jeg blir både forundret og ikke forundret. For jeg er tror nok at majoriteten av de «rådene» jeg har fått, har bunnet i uvitenhet, men med et ønske om å hjelpe. Håper det ihvertfall:)
      Jeg sier gang på gang at jeg ikke skal gidde å forklare mer, men jeg har adhd da, så det blir ikke alltid som jeg sier, haha! Det er litt forskjell, jeg blir ikke like stressa som før, hvis noen ser ut til å ikke bry seg. Jeg er redd for avvisning fremdeles, men ikke like mye som før. Det tror jeg skyldes terapi selvsagt, men også bloggen og twitter. Jeg øver meg på avvisning:) Og så øver jeg meg på å ta imot komplimenter; Tusen takk for ordene dine Elisabeth, de varmer langt inni hjertet mitt.

Legg igjen en kommentar

