«Har du adhd sa du? Får snakke litt saktere da»

I dag føler jeg for litt myteknusing!(bare synd at de som burde lest det, sannsynligvis ikke gjør det.)

Før i tiden(?) trodde man at det bare var barn som hadde adhd. Hvis man i det hele tatt trodde at adhd fantes. Man regnet med at barnet ville vokse av seg problemene. Hvordan de kom fram til at kilo og centimeter var en effektiv kur, det sier historien ingenting om. Pussig. De som trodde at det var en funksjonshemming, mente gjerne at det kun gjaldt gutter. Kanskje ikke så rart, siden det er guttene som oftest rammes av h’en i adhd, altså hyperaktivitet. Du legger selvsagt merke til en gutt som er spinnvill og høylytt. Kanskje ikke like enkelt å se hva som plager jenta på bakerste pult, hun som sitter og stirrer ut av vinduet. Kanskje med et herdet uttrykk, som gjør det enda vanskeligere å oppdage kaoset inni henne. Tenårene kan være  knallharde for jenter med adhd,spesielt hos de uten diagnose og behandlingsplan. De som føler at «noe» er helt feil. De som kjenner seg dumme fordi de ikke klarer å konsentrere seg. Som spiller skuespill på utsiden, for å skjule hvor idiotiske de føler seg på innsiden. De som er som jeg var. Og til tider fremdeles er.

Viktig å påpeke at selv om det er overvekt av gutter som har den hyperaktive delen, så finnes det selvsagt også gutter/menn som har «jente-adhd.»  Og du kan også finne  jenter som henger i taklampa.

«Har du møtt en med adhd, så har du møtt alle.»  Du har ikke det vettu. Du har møtt én med adhd. Vi e aill sammen individa!(Are & Odin)  Går man i mange år med udiagnostisert adhd, så er det meget stor sannsynlighet for at man har fått tilleggsvansker. Som f eks angst. En med adhd har større risk for å få angst, enn en uten. Depresjon, tap av selvbilde, ensomhet osv osv. Mange av oss lærer seg i løpet av årene teknikker for å skjule problemene best mulig. Og «belønningen» for det, er ofte å ikke bli trodd hvis man først åpner seg for noen. Har man opplevd det, så blir terskelen for å søke hjelp uendelig høy. For mange for høy. For endel(mange?) er det ikke til å holde ut.

Barn vokser ikke av seg adhd. Men de kan med god oppfølging få en bedre barndom/ungdomstid. Og skoleprestasjoner, selvbilde og sosiale ferdigheter, vil med stor sannsynlighet bli mye bedre enn de ville vært uten noen form for behandling. Og det igjen vil selvsagt påvirke disse inn i voksenalderen. I stor kontrast til de mange som gjennom år har slitt med å finne ut av livet, og hvordan det kan leves. De som ikke tør å si noe, de som ikke blir hørt, de som ikke blir sett. De som ser så normale ut.

«Dem med adhd er mindre innteligente» Hadde egentlig tenkt å skrive litt om denne myten også, men da jeg fant denne setningen, så tenkte jeg at det er myteknusing god nok.  Litt slemt av meg, men poenget er at intelligens har ikke med saken å gjøre. Faktisk så kjenner jeg/vet om masse folk med adhd som er veldig smarte. Men noen av dem sliter med å få brukt evnene sine optimalt, fordi adhd’en «kaster litt rundt på ting.»

«Hvis man har ekte adhd, så reagerer man med å bli rolig når man tar Ritalin. Hvis man tar Ritalin uten å ha adhd, så blir man hyper.» Hørt’n før? Dette er en av de  seigeste mytene når det gjelder adhd og medisinering. Ritalin er ikke amfetamin. Man blir ikke ruset, dosene er lave og virkningen går sakte opp til hjernen.(i forhold til f eks amfetamin) Tar man mange tabletter, som endel ungdommer(uten adhd) eksperimenterer med, så regnes det som overdose. Dvs man får  bivirkningene, men ingen stor effekt utover det. Det er klassifisert som narkotika fordi det er sentralstimulerende.  Når en med adhd tar medisin, så kan personen framstå som roligere, fordi medisinen hjelper personen til å bli mer konsentrert, fokusert og ha bedre impulskontroll. Man blir ikke sløv og dopa, man blir samlet og våken. En hjelp for de av oss som altså ikke har en velfungerende lobus frontalis.(pannelapp)

Fra intervju med Thomas Brown;

Det ene er anerkjennelsen av AD/HD som en komplisert lidelse, som ofte varer livet ut og som ikke bare er begrenset til hyperaktive barn. Den berører hjernens styringssystem, med alvorlige konsekvenser for de som er rammet. Vi har skiftet fra å se på disse som barn med problematferd – til å se på at disse barna har problemer med hjernens eksekutivfunksjoner. En god analogi for hjernens eksekutive funksjoner er dirigenten i et symfoniorkesteret
som passer på at hver musiker kommer inn (og kommer seg ut) på det rette stedet i musikkstykket, takt for takt.
Fiolinisten og de andre musikerne er der, men uten dirigenten vet de ikke nøyaktig når de skal spille. Fremføringen vil derfor «skurre». Det som skjer i hjernen når eksekutivfunksjonene er rammet, kan beskrives på samme måten.Personene kan ha evnene inntakt og husker ting de lært, men klarer ikke å organisere, starte, fokusere og styre atferden godt nok i forhold til de krav oppgaven stiller. Det andre aspektet begynner akkurat nå å komme til syne. Det er erkjennelsen av
AD/HD som en lidelse som går på tvers av andre lidelser. Risikoen for å få en annen psykisk lidelse øker markert. For eksempel er risikoen for at et barn med AD/HD skal få angst 5 ganger høyere enn risikoen i befolkningen ellers.
—————————————-
AD/HD er komplisert på to måter. Først alene, og dernest i kombinasjon med andre lidelser. Hovedproblemene er at vi har mange paradigmer som lever side om side, og at folk enda ikke forstår eksekutivfunksjonenes betydning fullt ut. Mange har en overdreven frykt for medisiner som er effektive i behandlingen av denne lidelsen. Et syn basert
på mangelfull kunnskap er at problemene våre pasienter møter er underlagt viljens kraft. “Hvis du anstrenger deg nok vil du overvinne vanskene.” Mange mennesker er under press og lider mye. Men hjernens eksekutivfunksjoner er ikke under bevisst styring, og pasientene må bli behandlet ihenhold til denne erkjennelsen. Vi trenger paradigmeskifte.
Mye på samme måte som da vi skiftet fra det gamle geosentriske verdens syn om at planetene roterer rundt jorden – til den heliosentriske teori fremsatt av Copernikus/Galileo med den radikale antagelsen om at det er jorden og de andre
planetene som roterer rundt sola. På tross av voksende kunnskap må vi imidlertid regne med at det vil ta endel tid før det nye paradigmet blir mer allment akseptert. «

14 Comments

Add yours →

  1. c'est la vie! 10.05.10 — 15:03

    Jeg er så glad for at du skriver, for jeg lærer masse om ADHD gjennom din blogg. Synes du burde vurdere å skrive bok om temaet, du skriver godt! Uansett, skriv mer!

    Men, no pressure ;D

    • Takk! Har hatt lyst til å skrive bok lenge, men det var det å vite hvor man skal begynne. Det er litt sånn; «en vakker dag skal jeg…….» Og så kommer ikke den dagen da. Story of my life, sukk.
      Setter stor pris på kommentarene dine. Artig at man kan lære noe av meg. Får bare håpe jeg ikke driver med vranglære😉

  2. «Hvordan de kom fram til at kilo og centimeter var en effektiv kur, det sier historien ingenting om.»

    Snedig der der!🙂 Bra formulering, og god artikkel jeg lærte noe nytt av.

    • Takk! Glad du setter pris på mine litt(av og til) «hovne» formuleringer. Hehe. Blir litt grinete sjø, når man bastant hevder ting som man i beste fall kan diskutere riktigheten av.
      Kjekt at du lærte noe nytt! Selv synes jeg siste delen er best, dvs den som er direkte avskrift av Thomas Brown. Har for stor respekt for ham til å begynne å omformulere🙂

  3. Tror det er viktig at vi blogger om AD(H)D for å bli kvitt noen myter i hvert fall. – Jeg trodde selv at dette var en gutte-sykdom og det var bare et tilfeldig google-søk som gjorde at jeg fant ut at jenter også kunne ha det.

    • Ikke sant? Og jeg var sikker på at det med medisinering stemte. F eks hvis jeg reagerte med å bli litt gira da jeg tok Ritalin, så trodde jeg at jeg ikke hadde adhd likevel. Mens forklaringen var at jeg måtte justere doseringen.
      Så det er viktig at vi snakker/skriver om dette. Kan jo ikke bli irritert på folk som tror på mytene, når jeg sjøl visste veldig lite for bare kort tid siden. Og fremdeles har mye å lære. Pokker, skal vi skrive bok Kristin? Haha, bra prosjekt. Hva er bedre enn en prokrastinator?(heter det det??) Jo, to prokrastinøtre(??) Når kommer boka ut da jenter? Tja….2025 kanskje?

  4. c'est la vie! 10.05.10 — 19:49

    Siste setning hadde vært en ypperlig boktittel *lol*😉

    • Sønnen min foreslo at jeg kan skrive bok om planleggingsprossen for en med adhd som skal skrive bok😀

      • c'est la vie! 11.05.10 — 12:12

        Det synes jeg rett og slett er en genial idé! En smarting han sønnen din😀

      • Den er jeg med på, fordi jeg er veldig god på å skrive ned ting jeg skal gjøre, og så er jeg fryktelig fornøyd når jeg finner igjen lappen 5 år etter og ser at jeg i det minste har gjort én av dem😉

  5. Hvor fant du ut om kjøreforbud? Det skal ikke finnes noe slikt i følge ADHD Norge, så nå ble jeg veldig nysgjerrig! Er det kanskje noen som har skrevet en artikkel eller behandlet en sak og hetl enkelt antatt at det er farlig å kjøre med slike medisiner, på lik linje som å kjøre i amfetaminrus?

    Siden nyere studier viser at medisinerte folk med ADHD kjører like bra som, om ikke litt bedre enn gjennomsnittet, så kan vi jo ikke la slike holdninger til medisiner få stå ubesvart!😉

    • Vet du, jeg kan ikke si med sikkerhet at det eksisterer noe sånt forbud. Du har helt rett, det kommer fra en artikkel som omtalte en undersøkelse. Det jeg vet, er at ungdom som skal kjøre opp, må søke fylkesmannen om tillatelse. Litt mer usikker i forhold til oss som har kjørt i noen år. Skal sjekke dette nøye, og poste når jeg har fått klart svar. Takk for kommentar!

    • Tok vekk det jeg skrev om kjøreforbud, for det stemte alldeles ikke. Fy på lanken til meg! De som skal kjøre opp nå, og har adhd-diagnose må søke fylkesmannen. Vi som fikk diagnose etter å ha kjørt opp, der er det ingen endring.

  6. Dette var fint, jeg følte for å gi deg et eget innlegg i bloggen min for dette. Tusen takk🙂

Legg igjen en kommentar

