To blog or not to blog; hva synes du?

Jeg føler selv at jeg er personlig, men ikke for privat i denne bloggen. Det rare er at jeg som ellers sliter veldig med å vite hvor grensene går, føler meg trygg(ish) på at jeg kontrollerer bloggen min. Når det kommer til det med psykisk sykdom/tilstand, så er det ingen tvil om at det eksisterer tabuer fremdeles. Jeg innbiller meg ikke at jeg bidrar med noe revolusjonerende i så måte, men det skader vel heller ikke? Og kanskje hjelper det bittelitt. Jeg har hørt flere uttale seg om at blogg er noe stort tull, og at de ikke kan forstå at folk utleverer seg på den måten. Men når jeg ber de si mer om emnet, så blir det ofte stille. Hva er egentlig å utlevere seg? Utrolig mange har langt mer detaljerte opplysninger om seg selv på facebook, enn jeg har om meg på min blogg. Er det innholdet mitt? Burde jeg holdt kjeft om ting jeg sliter med innvendig? Er det kanskje ikke meg de mener når de kaller det utlevering? Er det pinlig å kjenne meg? Ligger hunden begravet der tro?

Det er ganske naturlig at både familie, venner, bekjente og «uvenner» dukker opp i en blogg. Min familie ble rådspurt og informert før jeg startet. Tror ingen av de leser bloggen, men det føltes rett å si fra. Utover det så navngir jeg ingen, og det skal mye til for at noen blir gjenkjent. Jeg har ingen annen agenda enn å bli friskere, bli kjent med flere folk, informere og diskutere. Jeg har ikke behov for å hevne meg eller henge ut noen. Om noen ikke liker det jeg skriver om, er det mitt problem? Jeg synes ikke det. Om noe, så vitner det muligens om deres egne fordommer. Hvorfor er det så skummelt å snakke åpent om «matters of the heart & mind?»

4 Comments

Add yours →

  1. Klart du skal blogge! Det er alltid noen som ber deg være forsiktig, eller mer beskjeden, eller sikre deg mer. Jeg har også merket det. Men ærlig talt, så pinglete kan vi ikke leve. Stå på!

  2. c'est la vie! 15.11.10 — 09:11

    Jeg var en av dem som syntes blogging var noe stort tull før jeg skjønte hva det dreide seg om og etterhvert begynte med det selv… Jeg må innrømme at jeg nesten heller leser blogg enn aviser nå ettersom bloggskribenter ikke bare er ute etter å selge, men ofte skriver mer nyansert enn de fleste aviser. Og ja, det er absolutt plass for din blogg med tanke på alle de voksne som sliter med tilsvarende diagnose som deg, og for oss andre som kanskje får litt større perspektiver mht hva det betyr å en slik sykdom. Så derfor, blogg!

    • Må innrømme at det gjør godt med en sånn bekreftelse på bloggen, selv om det ikke var utgangspunktet for spørsmålet mitt😉 Du har forøvrig et veldig godt poeng mht til å lese blogger i stedet for aviser. Jeg leser begge deler da, men får veldig mye ut av å lese blogger. Ihvertfall håper jeg å få det igjen, når jeg en gang kommer såpass ovenpå at jeg har krefter til å gjøre alt. Foreløpig er jeg stolt av å ha kommet meg hit🙂

Legg igjen en kommentar

